وی افزود: کسی که در درون او مختصر کینهای باشد، او وارد بهشت نمیشود، بلکه پیش از آن شستوشو میشود، در بهشت جا برای کینه و عداوت و دشمنی نیست، در سوره مبارکه حشر وقتی مؤمنان را معرفی میکند، وظایف آنان را ذکر میکند و میگوید مردان با ایمان نسبت به گذشتگان خود طلب مغفرت میکنند، برای شهدا، علما، معلمان و مانند آن، درباره کسانی که با هم زندگی میکنند دعا میکنند که کینه هیچ مؤمنی در دل آنان نباشد.
مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: این یک بهشتی است که دین میسازد،چه نعمت و فرهنگی بالاتر از این است، چه تمدنی بالاتر از این وجود دارد که فرد با هیچ مسلمانی کینه و غل نداشته باشد. این دیگر اجازه نمیدهد که یمن و آلسعودی پیدا شود و بعد کشت و کشتار راه بیفتد، روح قرآن این است که انسان نسبت به هیچ مؤمنی کینه نداشته باشد، ممکن است در کشورهای بسیاری قرآن بخوانند اما روح قرآن را هر کشوری ندارد.
وی با اشاره به اینکه اسلام به دنبال آن است که فقر را از بین ببرد، خصیصه اسلام این نیست که به فقیر کمک بکنیم که این را هم کافران دارد، اظهار کرد: امام علی فرمود من اگر فقر را ببینم گردن او را میزنم، من اجازه نمیدهم که بیکاری باشد، ربا باشد و دزدی باشد، صدقه دادن یک امر عاطفی است و نه یک امر عقلی، آن که عقلی است ایجاد اشتغال و تولید و جلوی بانکها را گرفتن است، شما یک کشوری را پیدا کنید که برای فقرا سازمان و نهاد نداشته باشد.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: پیش از انقلاب در راهپیماییها، روحانیان جلو بودند، مردم سه جا را آتش میزدند، یکی شرابفروشیها، یکی بانکها و سینماها را آتش میزدند، بعد از انقلاب شرابفروشیها سه قسم شد، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده فرار کردند و یک عده رفتند در زیرزمین، بعد از انقلاب سینماها سه قسم شدند، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده هم فرار کردند و یک عده هم رفتند به دنبال کنسرتهای زیرزمینی، بانکها اما همچنان باقی ماندند و رباخواری دارند، ما واقعا حرف خدا را باور نکردیم.
حضرت آیت الله جوادی در ادامه در حالی که بغض گلوی وی را گرفته بود و اشک در چشمانش حلقه زده بود، مراتب تاثر و ناراحتی خود را از وجود ربا در سیستم بانکی ابراز کرد.
وی گفت: ما دلمان میخواهیم اقتصاد مقاومتی درست بکنیم، این فقط با سفارش و توصیه که حل نمیشود؛ این(ربا) جنگ با خداوند است، الان این پولی که شما میگذارید میگویند چه تحریم باشد، چه نباشد، چه تورم باشد و چه تورم نباشد، میگویند سود دارد و سود علیالحساب دارد.