به گزارش پایگاه عدالت خواهان ایران" "خطبه22 آذر ماه 1398 شهرستان عباس آباد خطیب ارزشمندحضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی محمدی بخشی از خطبه دوم نمازجمعه که توسط امام جمعه انقلابی شهرستان عباس آباد ایراد گردید بدین شرح میباشد
خودم و همه نمازگزاران جمعه این هفته را به تقوا، به مبارزه با نفس اماره و دوری از گناه و نظم در امورات زندگی دعوت و سفارش می کنم.
توصیه به تقوا، توصیه به رحمت و رأفت با یکدیگر است که رحمت و رأفت به همدیگر برخاسته از تقوا و ایمان انسان است در روایت داریم هَلِ الإیمَانُ إلَّا الحُبّ و هل دین الحب آیا دین و ایمان جزء محبت است؟ و خدا است که این محبت را در دل بندگان خصوصا مومنان قرار داد تا با هم مهربان باشند. إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می دهند خدا محبت آنها را در دل هم قرار می دهد تا باهم دیگررحمت و رأفت و مهربانی داشته باشند.
این رحمانیت خود از صفات پروردگار عالم است إنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ رَحیمٌ یُحِبُّ کُلَّ رَحیمٍ خدای بزرگ مهربان است و هر انسان مهربانی را دوست دارد.
انسان ها برای تقرب به خدا و نزدیکی به الله باید صفات خدا را در خود ایجاد کنند در میان خویش باید رحمت و رأفت و مهربانی برقرار کنند نسبت به یکدیگر مهربان دلسوز باشند سعادت و کامیابی و خوشبختی و هدایت همدیگر را طلب کنند برادرانه در رفع مشکلات هم بکوشند دلهای خود را از محبت مالامال کنند ،خشم و نفرت خویش را ارزانی دشمنان خدا کنند همانطور که خدا در قرآن درباره پیروان واقعی دین اسلام می فرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ پیامبر خدا و کسانی که با او هستند بر کفار سخت گیر و با همدیگر مهربانند ،اگر کسی ادعای مسلمانی کند ولی نسبت به مومنان رئوف و مهربان نباشد یا نسبت به دشمنان آنان کینه و دشمنی نورزد در واقع مسلمان نیست باید در ایمان چنین افرادی تردید کرد لذا رهبران جامعه اسلامی قطعا باید مظهر رحمت خاص الهی باشند چون ازنظر آموزه های قرآن رهبران جامعه اسلامی خلیفه الله هستند،ولایت الله را دارند چه پیامبر باشد چه امام باشد چه نائب امام و ولایت فقیه باشد اینها ولایت الهی را در زمین دارند که باید مظهر اتم و اکمل اسماء و صفات الهی باشند که خدا در قرآن به پیامبر صفت رحمه العالمین داد که گستره رحمت ایشان همه جهانیان از جن و انس بلکه همه هستی را فرا می گیرد فرمودند وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ این پیامبر رحمت در همه ابعاد رحمتش و رافتش ظهور و بروز داشت بخصوص در رفتار سیاسی پیامبر بعنوان رهبر جامعه و امام امت رئوف بودن و مهربان بودن پیامبر بیشتر تجلی دارد حتی نسبت به کسانی که او را آزار می دادند اذیت می کردند ،دشنام می دادند با سلام و احترام عبور می کرد و کریمانه از آنها می گذشت.به دنبال هدایت مردم بود که خدا می فرماید: لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ پیغمبر شما، از خود شما است که از رنج شما نگران است و نسبت به هدایت شما حریص است و نسبت به مومنان دلسوز و مهربان است اصلا هدف از بعثت پیامبر اسلام، گسترش صلح و آرامش و رحمت و هدایت بشر به راه راست و دعوت به خوبی ها است حتی نسبت به مردم مکه که 13 سال پیامبر را آزار می دادند ،خانه پیامبر را سنگ باران می کردند،وجود مقدس پیامبر را سنگ باران می کردند،خار و خاشاک روی سر پیامبر می ریختند،شکم باره گوسفند به سر و صورت پیامبر می ریختند،حتی قصد قتل و ترور پیامبر را داشتند که پیامبر را مجبور کردند شبانه به مدینه هجرت کند و در طول سالهای اقامت پیامبر در مدینه بر علیه پیامبرجنگ ها براه انداختند تا آنکه پیامبر تصمیم به فتح مکه گرفته است.
در تاریخ و در روایت اسلامی آمده است بعد از اینکه مسلمانان به فتح عظیم مکه نائل آمدند مسلمانان فوج فوج وارد شهر مکه می شدند یکی از صحابه پیامبر به نام سعدبن عباده که پرچم فتح را به دست داشت شعار می داد الیوم یوم الملحمة امروز روز انتقام و کشتار و کشتار است و دیگر مسلمانان هم این شعار را تکرار می کردند ولی به محض رسیدن این خبر به پیامبر اسلام ،ایشان به علی بن ابی طالب دستور دادند تا پرچم را از دست سعدبن عباده بکشد و فرمودند: به مردم بگویید الیوم یوم المرحمة امروز روز رحمت است ،امروز روز انتقام نیست در آن روز حتی اهل مکه و مردمی که دیروز پیامبر را اذیت می کردند فکر می کردند بعد از آن شکنجه و عذابی که بر پیامبر و یاران پیامبر روا داشتند حضرت حتما از آنها انتقام خواهد گرفت.
اما نبی رحمت که خود رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ است نه تنها انتقام نگرفتند بلکه آن روز فتح را ،روز رحمت نامیدند بجای روز کشتار و انتقام روز رحمت و سرافرازی اسلام دانستند که این خودش سبب گرایش اهل مکه به اسلام شد.پیامبر همه اهل مکه جزء چند نفر را بخشید.
در تاریخ اسلام آمده صحابه پیامبر آن همه تجاوزات و اهانت هایی که مشرکان مکه علیه پیامبر و اصحابش روا داشتند به نزد پیامبر آمدند و عرضه داشتند یا رسول الله در حق این قوم نفرین بفرستید تا از شر اینها ما نجات پیدا کنیم ولی پیامبر در جواب صحابه فرمودند: إنِّي لَمْ أُبْعَثْ لَعَّانًا، وإنَّما بُعِثْتُ رَحْمَةً خدا من را برای نفرین مبعوث نکرده من لعنت کننده مبعوث نشدم بلکه برای رأفت و رحمت مبعوث شدم برای هدایت اهل مکه دعا فرمودند.
به خاطر همین است که رهبران جامعه اسلامی و مسئولان نظام اسلامی باید مظهر رحمت الهی و رأفت پیامبرخدا باشند در عمل سیاسی به گونه ایی رفتار کنند که مردم نشانه رحمت و رأفت و شفقت را ببینند و به آن دلخوش باشند.
در این روزهایی که در اثر بی تدبیری بعضی از مسئولین، طرح افزایش سه برابری قیمت بنزین بدن اقناع و اطلاع مردم به یکباره اجرا شد اعتراضاتی مردم داشتند اما دشمنان از این اعتراضات سوءاستفاده کردند شاید یک عده ای از جوانان در میان دچار هیجانات و احساسات شده باشند و گاهی اغتشاش گران را همراهی کرده باشند اما آنها نه اغتشاشگرند و نه شورش گرند بلکه معتقد به جمهوری اسلامی و دلبسته به نظام اسلامی هستند البته معترض به عملکرد برخی ها هم هستند و معترض به برخی از عملکردها هم می باشند باید با آنها چه کرد که دبیر شورای عالی امنیت ملی از مقام معظم رهبری کسب تکلیف کردند که رهبری معظم فرمودند با رأفت اسلامی برخورد شود هرچه سریعتر نسبت به افراد مشکوک در هر گروه ،با هرجهت با رأفت اسلامی نزدیکتر است عمل شود و افرادی که در حوادث اخیر به طور مسلحانه دردرگیری ها با نیروهای حافظ امنیت کشته شدند پس بررسی سوابق خانواده های آنها ،حساب خانواده های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده است جدا شود خانواده آنها متناسبا مورد توجه و مورد دلجویی قرار گیرند.
حتی رهبری درباره نحوه مواجه با خانواده های مشکوک به شرارت امر به رأفت اسلامی نموده است این همان رحمت و رأفت و احسان به بندگان الهی به مکتب اسلامی است رأفت اسلامی در مجازات اسلامی بیانگر این نکته است که مجازات در اسلام به معنا و به منظور اصلاح و تادیب افراد است و اگر ندامت و پشیمانی در عمل و رفتار فردی مشخص شد حاکم اسلامی می تواند در مجازات او تخفیف اعمال نماید که در طول انقلاب اسلامی ما شاهد بودیم که رهبری معظم بارها و بارها در اعیاد مختلف این رأفت اسلامی و تخفیف مجازات را شامل حال خیلی ها نموده است.
این رأفت و بخشش اسلامی، اثرات مثبتی در جامعه خواهد داشت البته در عین حال کسانی که راه دشمنی را طی کردند و منجر به قتل و تخریب اموال عمومی و مردم شدند باید مجازات بشوند اما رهبری معظم مطابق معیارها و مبانی دینی، کسانی که مقصر نبودند به صورت بی گناه در یک ماجرایی ورود داشتند نگاه عطوفانه و برخورد رئوفانه داشتند که این نگاه رأفت و رحمت مختص امام جامعه اسلامی نسبت به امت اسلامی است چون در منطق و اندیشه رهبر حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای ،مردم صاحب جامعه هستند،مردم صاحب انقلاب هستند،این مردم ولی نعمت ما هستند ،مردم صاحب حکومت هستند،این مردم هستند که انقلاب کردند،این مردم بودند که برای انقلاب جانفشانی کردند،این مردم بودند که جان و مال و جوان خود را فدای دین اسلام و انقلاب اسلامی کردند،این مردم هستند که 40 سال انقلاب را حفظ کردند ،این مردم هستند که با حضور در صحنه های مختلف و با حضور در راهپیمایی ها و انتخابات ها انقلاب اسلامی را بیمه کردند که در منطق و اندیشه مقام معظم رهبری بدون آرای مردم ،بدون حضور مردم ،بدون تحقق خواست مردم، خیمه نظام اسلامی سرپا نمی شد و نمی ماند.
در صدر اسلام هم چنین نمونه اش حکومت امیرالمومنین که از طرف پروردگار عالم و منسوب به پیامبر بود امام علی صاحب حق واقعی برای زمامداری بود اما آنوقتی که کار به رای و انتخاب مردم کشیده شد که بادیگری بیعت کردند امیرالمومنین در عین حقانیت و امامت آن را معتبر می بیند و بیعت در نظام اسلامی را شرط زمامداری می داند که اگر مردم با زمامداری بیعت نکردند و در عین حقانیت کنار می کشد و اگر زمامداری را مردم قبول نکردند آن زمامدار خانه نشین می شود اگرچه مشروعیت الهی دارد اما مقبولیت مردمی هم لازم است.
برای همین جمهوری اسلامی را جمهوری مومنین و جمهوری مسلمین می دانند یعنی مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی معنی واقعی دارد و متکی به آرای مردم است یعنی این حکومت اسلامی که با انقلاب اسلامی تبلور یافت اگر چه مشروعیت آسمانی و الهی دارد این نظام حکومت ولایی ناشی از اراده الهی و حق حاکمیت خدایی است اما نیاز به مقبولیت و اراده مردمی دارد که اراده و خواست مردم نیز در چارچوب احکام اسلامی است که بر مبنای مردم سالاری دینی یا دمکراسی اسلامی است که در اندیشه انقلاب اسلامی جمهوریت چیزی جدای از اسلامیت نیست و اسلامیت بدون نقش مردم تحقق کامل نمی یابد.
برای همین در نظام اسلامی انتخابات بسیار مهم است در انتخابات ،شرع مقدس هم برای انتخاب شونده و هم برای انتخاب کننده الزاماتی دارد. اما آنکه انتخاب شونده است شخصی که کاندیدا می شود باید دارای خصوصیاتی باشد ،باید دارای صلاحیت باشد ،باید دارای کفایت باشد،باید کارآمد باشد چون اینکه خود را کاندیدا می کند چند ادعا دارد:
1-ادعا دارد که قابلیت و صلاحیت نمایندگی را دارد
2- ادعا دارد که براساس مسائل دینی می تواند امانت دار خوبی برای مردم و بیت المال مسلمین و نظام اسلامی باشد.
3- ادعا دارد که براساس دین اسلام کارش را به سرانجام می رساند و رعایت احکام دینی را می نماید.
پس این سه ادعا را یک کاندیدا باید داشته باشد تا بتواند کاندیدا بشود پس اگر کسی واقعا توانایی تحقق ادعاهای خودش را ندارد و قابلیت این مسئولیت را ندارد و صلاحیت نمایندگی را ندارد و نمی تواند براساس اسلام وظایف نمایندگی خودش را انجام دهد کاندیدا شدنش نه اینکه کار درستی نیست بلکه حرام شرعی است.
البته قبلا بهتر بود یک عده ای یا جماعتی یا گروهی از معتمدین و نخبگان می آمدند از کسی می خواستند که مسئولیتی را بپذیرد یا برای مسئولیتی کاندیدا بشود به زور قبول می کردند اما امروز اینگونه نیست اصل این است که دیگران از شما بخواهند و شما براساس توانایی بپذیرید اما امروز اینگونه نیست نه از کسی می خواهند کاندیدا بشود نه دیگرانی که از آنها نخواستند خودشان صف تکلیف و کاندیدا شدن را طی نکنند.
حتی در اسلام داریم اگرمسئولیتی را به شما دادند و شما لیاقت و شرایط و قابلیت را ندارید حرام است بپذیرید و حتی اگر مسئولیتی به شما دادند شما لیاقت و شرایط را دارید اما دیدید دیگری از تو بهتر است فلانی قابلیتش از شما بیشتر است باید ترک مسئولیت کنید و مسئولیت را به او بسپارید این اندیشه اسلامی امروز عمل نمی شود.
امروز اگر کسی صلاحیت نمایندگی را ندارد و کاندیدا شود این کارش نوعی خیانت در حق ملت است و اگر در طول نمایندگی از ضعف او فساد و جرم و خیانتی در نظام ایجاد شود باید در محضر حق تعالی پاسخگو باشد.
البته اگر کسی صلاحیت و قابلیت مسئولیتی را دارد باید خود را کاندیدا کند و اگر خود را کاندیدا نکند او نیز جفا کرده است انسان های صالح و کاردان باید خود را برای مسئولیت های بزرگ کاندیدا کنند کسی که می تواند جامعه را اصلاح کند و جلوی سیاست های غلط را بگیرد باید کاندیدا شود.
اما الزامات انتخاب کننده چیست؟ اینکه شما مردم چه چیزی را باید رعایت کنید:
اولا اینکه همه باید در انتخابات شرکت کنند،این شرکت در انتخابات مبنای دینی و اسلامی دارد یعنی هم شرکت در انتخابات یک وظیفه دینی و هم انتخاب صحیح و انتخاب درست و انتخاب بجا وظیفه دینی و شرعی است،چون کسی را که برای مسئولتی انتخاب می کنیم ازنظر دین اسلام وشرع مقدس به این معنا است که ما شهادت می دهیم این کاندیدایی که من انتخاب کردم قابلیت و صلاحیت نماینده شدن را دارد،یعنی به کسی رای می دهیم داریم شهادت می دهیم که او یک فرد متدینی است ،او یک فرد امینی است وقتی کسی را انتخاب می کنیم یعنی شهادت می دهیم که این فرد ازنظر علم، ازنظر عمل، ازنظر دیانت، ازنظردرستی از دیگر نامزدها شایستگی بیشتری دارد و از دیگران بهتر است پس اگر شخصی را درست انتخاب کردیم که دارای دیانت و قابلیت و توانایی هست فرد شایسته و خوبی را انتخاب کردیم هم به وظیفه شرعی عمل کردیم و هم ثواب می بریم و هم مصداق آیه كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ می شویم که اهل ایمان برای خدا قیام می کنند به انصاف رای می دهند به عدالت و راستی و درستی شهادت و رای می دهند.
اما اگر شخص کاندیدای واجد شرایط نباشد صفات نمایندگی را نداشته باشد اصلح نباشد یعنی شخصی را انتخاب کنیم که دارای دیانت و صلاحیت نباشد دانسته هم به او رای بدهیم یا بخاطر فامیلی و تفکر حزبی و محلی و قومی و قبیله ای به او رای بدهیم یعنی به دروغ شهادت به قابلیت و دیانت به او داده ایم که از گناهان کبیره است و در دنیا و آخرت دامنگیر ما می شود و باید فردای قیامت جوابگو باشیم. هر رای که می دهیم فردای قیامت باید جوابگو باشیم چرا به این رای دادیم؟
پس باید دقت کنیم که کسی واجد شرایط هست ،کسی که اصلح هست را رای بدهیم.
پس هم شرکت در انتخابات وظیفه شرعی است هم انتخاب اصلح ازنظر دینی لازم است. در نتیجه رای ندادن کار درستی نیست کتمان شهادت است که در قرآن مذمت شده است هم درست رای ندادن و انتخاب ناشایست گناه محسوب می شود هم فروش رای و در مقابل رای پول گرفتن حرام شرعی است فروش رای بدترین نوع رشوه و مخالفت با قوانین اسلامی و خیانت به کشور است. تباه ساختن دین خود برای آبادانی دنیای دیگران است یعنی هرکسی را انتخاب کردیم این انتخاب برای نظام برای عموم مردم است هرکار خوب و بدی که انجام می دهد ما نیز در ثواب و عقاب او شریک خواهیم بود.پیغمبر اسلام فرمود بیشترین ضرر و زیان برای کسی است که بخاطر دنیای دیگران دین خود را ضایع نماید پس مواظب باشیم که دیانت خود را در انتخابات به حراج نگذاریم با وحدت و همدلی این انتخابات را به سامان برسانیم که کشور نیاز به وحدت دارد نخبگان کشور باید در گفتار و کردار و رفتار و عمل وحدت داشته باشند.
حوزه و دانشگاه باید وحدت داشته باشند که 27 آذر سالروز شهادت آیت الله دکترمفتح یکی از طراحان و منادیان به وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی می داریم.