به گزارش عدالت خواهان گلستان"در مدل مواجهه نظام سلطه با آزاداندیشی، ترور فیزیکی، آخرین گام عملیاتی به شمار میرود. جریان رسانهای و سیاسی دولتهای مستکبر برای مقابله با جریان سازی گروههای مقاومت در حوزههای مختلف، از شگردهای تخریبی گوناگون بهره میبرند تا به هر نحو ممکن و با محوریت ایجاد تفرقه میان بخشهای مختلف قومی، مذهبی، سیاسی و... مانع پیشرفت دولتهای مستقل شوند. در ایران اسلامی با توجه به وجود قومیتهای مختلف و مذاهب شیعه و سنی در طول دهههای گذشته همواره برای ایجاد تفرقه میان آنها تلاش شده است. در همین راستا با تقویت تفکر سلفی وهابیت در سالهای اخیر میزان افزایش این تهدید نیز سیر صعودی داشته است و در طول ۳۶۰ درجه مرزهای کشور با تحرک گروهکهای مختلف تروریستی این اهداف دنبال میشود.
مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال ۸۸ در جمع مردم سقز میفرمایند: «دشمن امید بسته است که بتواند پیروان مذاهب گوناگون را مقابل هم قرار بدهد. هیچ کس نباید تسلیم این نقشه خائنانه و خباثت آمیز دشمن بشود. آنها میخواهند شیعه در مقابل سنى، سنى در مقابل شیعه، دلها از هم چرکین، نسبت به هم بدبین؛ آنها این را می خواهند. براى همین است که من اعلام کردم، باز هم تاکید میکنم، خط قرمز از نظر نظام اسلامى و از نظر ما عبارت است از اهانت به مقدسات یکدیگر. آن کسانى که نادانسته، از روى غفلت، گاهى از روى تعصب هاى کور و بیجا، چه سنى و چه شیعه، به مقدسات یکدیگر توهین میکنند، نمیفهمند چه می کنند. بهترین وسیله براى دشمن همینها هستند؛ بهترین ابزار در دست دشمن همین ها هستند؛ این خط قرمز است.»
ایشان در جمع روحانیون شیعه و سنی کرمانشاه نیز در مهر ماه سال ۹۰ فرمودهاند: «الان دلارهاى نفتى دارد یک جاهایى صرف میشود؛ بنده خبر دارم، اطلاع دارم. اینها گزارشهایش غالبا گزارش هایى است که پخش نمیشود. در بعضى از کشورهاى اسلامى مثل ریگ پول میریزند براى اینکه در بین سنى ها اجتماع ضد شیعه درست کنند. این از این طرف؛ از آن طرف هم به یک گوینده به اصطلاح شیعى پول میدهند که در تلویزیون، به نام شیعه، ام المؤمنین عایشه را متهم کند، قذف کند، اهانت کند. روش ها اینهاست. شما در مقابل این روش ها چه کار می کنید؟ سنى چه کار میکنى؟ شیعه چه کار می کنى؟ از کارهاى اینها گول نخوریم. اختلاف براى آنها بیشترین و بزرگترین نعمت است.»
شهید ماموستا برهان عالی و شهید مولوی مصطفی جنگی زهی دو تن از چهرههای برجسته اهل تسنن در کشور هستند که در طول پنج سال گذشته به دلیل آنکه از شیوههای ماقبل ترور فیزیکی امکان مقابله با آنها از طرف نظام سلطه وجود نداشته است؛ به ناچار عملیات ترور علیه این دو مجاهد جلیل القدر صورت گرفته است. این ترورها علاوه بر آنکه میتواند باعث ایجاد شکاف یا تعمیق شکافهای موجود میان مذاهب اسلامی باشد، امنیت داخلی کشور را نیز مورد هجوم قرار میدهد. از طرف دیگر در کنار این اقدمات سخت، فعالیتهای رسانهای تفرقه آمیز نیز موجب اثرگذاری بیشتر این ترورها میشود.
یاسر الحبیب از اسلامشناسان جعلی منتسب به مذهب تشیع که با حمایت دولت انگلیس اقدام به فعالیت رسانهای افراط گرایانه میکند، در مرداد ماه ۸۹ مصادف با هفدهم ماه مبارک رمضان و سالروز وفات ام المومنین عایشه همسر پیامبر اکرم (ص)، مجلسی در حسینیه خود در لندن تشکیل داد و از فراز منبر، جملات رکیک و نسبت های سخیفی علیه ام المومنین بیان کرد. الحبیب پس از بیان مجموعهای از اهانتهای تفرقه آمیز اعلام کرد: «جشن گرفتن به مناسبت هلاکت عای[...]، ضرورتی دینی است؛ چه اینکه روز هلاکت عایشه، پیروزی اسلامی عظیمی به شمار میرود.» وب سایت مربوط به وی نیز در گزارشی اعلام نمود: «لازم به ذکر است که شبکه ماهوارهای فدک این جشن مبارک و وقایع آن را پوشش داده و پخش نمود. ضمن اینکه در بالای صفحه شبکه نیز شعار "الله اکبر ... عای[...] فیالنار" برای اولین بار در تاریخ شبکه های تلویزیونی قرار داده شد و در فواصل مختلف برنامه، سرودهایی به مناسبت و شادی از هلاکت رأسالکفر عایشه و شکر نعمت برائت از او، پخش گردید!»
این اعمال خباثت آمیز که همخوانی بینظیری با سیاستهای انگلیس خبیث دارد در حالی به نام تشیع از رسانههای ماهوارهای غربی منعکس میشوند که خود به عنوان عاملی مکمل برای اقدامات تروریستی علیه اهل تسنن در ایران به شمار میرود.
استانهای تهران، آذربایجان غربی، کردستان، اصفهان و فارس، بیشترین شهدای ترور را داشتهاند. به گونهای که ۶۲ و ۹ دهم درصد از مجموع ۱۷۰۰۰ شهید ترور مربوط به این شش استان هستند. در میان اهل سنت، علمای برجسته این مذهب که منادی وحدت میان شیعه و سنی و دفاع از وحدت ملی کشور هستند بیشترین سهم را در مورد هدف قرار گرفتن به خود اختصاص دادهاند. ماموستا برهان عالی را میتوان به عنوان برجستهترین عالم اهل سنت کشور معرفی کرد که از حامیان و مدافعان نظام اسلامی بوده و در منطقه غرب کشور مورد اجماع اهل سنت قرار گرفته بود. شهید برهان عالی پیش از آنکه در شهریور ۸۸ به فیض شهادت نائل شود در مصاحبه ای با سایت کردستان امروز گفته بود: «مثل رهبر معظم انقلاب کسی را ندیدم این قدر جامع و پر محتوا سخن بگوید.»
فرمانده تیم تروریستی توحید که هدایت عملیات ترور شخصیت های مذهبی کردستان را شکل می داد، پس از دستگیری در یک برنامه تلویزیونی با عنوان دست شیطان که از سیمای مرکز کردستان پخش شد، گفت: «یکی از هم دسته ها پیشنهاد داد حالا که ترورها را شروع کردهایم ماموستا برهان عالی را هم بکشیم. من هم قبول کردم و برای یکی از افراد گروه اسلحه ای تهیه کرده و به او گفتم که محل زندگی برهان عالی را پیدا کند. اما او رفت و وی را به قتل رساند. البته به کمک شخص دیگری این کار را انجام داد. به این صورت که آن شخص با پرسش یک سئوال شرعی ماموستا برهان عالی را مشغول می کند و دیگری در فرصت مناسب به سوی او تیراندازی می کند و سپس متواری میشوند.»
ماموستا برهان عالی از علمای مذهب شافعی بود و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان شهادت در سنندج سکونت داشت و در جهت حفظ وحدت در نظام اسلامی تلاش بسیاری کرد. وی در سال ۷۷ امام جمعه مسجد نور در شهرک بهاران شد و در حوزه تدریس علومی دینی هم توانست شاگردان فراوانی تربیت نماید.
علاوه بر مناطق غربی کشور در مناطق شرقی به ویژه در استان سیستان و بلوچستان که سالها مورد تهدید گروهک تروریستی ریگی قرار داشت، نیز علمای برجسته اهل سنت مورد هدف ترور قرار داشتهاند. از مشهورترین علمای منطقه شرق کشور میتوان به مولوی مصطفی جنگی زهی اشاره کرد که همچون برهان عالی به دلیل تفکر وحدت گرایانه خود، توسط گروهک تروریستی ریگی در بهمن ماه سال ۹۰ به شهادت رسید.
جنگی زهی امام جمعه مسجد خضراء شهر راسک، مرکز شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان، بعد از اقامه نماز جمعه با ماشین شخصی راهی محل سکونت خویش در روستای حاجی آباد میشود و در رستوران دپکور فردی به نام سلیمان کوهساری را که هم روستایی خود بوده سوار نموده و از رودخانه سرباز به طرف کیشکور حرکت مینماید. همزمان در طرف دیگر رودخانه نرسیده به روستای منوگان در سر بالایی با دو نفر موتور سوار که صورتشان را کامل پوشیده بودند با موتور هوندای بدون پلاک و مسلح به اسلحه کلاش و کلت کمری رو به رو شده و بدون مشاجره مورد حمله قرار میگیرند. از فاصله ۲۰ متری به آنها تیراندازی میشود و هر دو سرنشین یعنی مولوی جنگی زهی و سلیمان کوهساری در همان لحظه به شهادت میرسند و موتور سوارها متواری شده و از روستای منوگان به طرف دره کلگ میگریزند.
آنچه که در واکنش به این دست حوادث در میان اهل سنت کشور مورد تحسین است، تشخیص عوامل ترور میان اهالی سنت است. در حوادث تروریستی که در ایران رخ میدهد زمانی که قربانیان ترور از میان اهل تشیع هستند، اهل سنت به نشانه اعتراض و همدلی با بازماندگان ترور علیه عوامل ترور دست به اعتراض میزنند و زمانی که قربانیان ترور از میان اهل سنت انتخاب میشوند این شیعیان منطقه وقوع حادثه هستند که برای اعتراض علیه تروریستها و حامیان غربی آنها اقدام به راهپیمایی میکنند. این حمایت دو جانبه یکی از عوامل اثرگذار در خنثی سازی اهداف تفرقه آمیز به بهانه ترورهای صورت گرفته به شمار میرود.
*منبع: هفته نامه روژان استان کردستان