چاپ صفحه

نقدی بر اظهارات اخیر امام جمعه گرگان در خصوص کاسبی کردن برخی ها بر سر قبور مسلمین

به گزارش پایگاه عدالت خواهان"یکی از مخاطبین به اظهارات اخیر امام جمعه گرگان واکنش نشان داد و مطلبی برای این سایت ارسال کرد :"آیت الله سید کاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان در خطبه های این هفته نماز جمعه گرگان با بیان اینکه قرآن کریم برای قبرستان‌ها نیست، تصریح کرد: اینکه برخی افراد از طریق قرآن بر سر قبور کاسبی می‌کنند کار آنها حرام و اشتباه است چراکه قرآن کریم کتاب زندگی، هدایت و نور است.

نورمفیدی با بیان اینکه مردم به گناه کمک نکنند و اجازه ندهند عده‌ای از قرآن کاسبی کنند، بیان کرد: مردم خود  بر سر خاک عزیزانشان قرآن تلاوت کنند و به‌واسطه تلاوت قرآن بر سر قبور پول نپردازند."

در این زمینه ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد :

در اینجا دو بحث مطرح است : 1 ) قران کتاب زندگی ، هدایت و نور است لذا باید در همه ابعاد زدگی دیده شود    2 ) کاسبی کردن از راه خواندن قران حرام بر سر قبور است و مردم برای اینکه خرج شان کمتر شود ، خودشان قران بخوانند .

نکته اول : خیلی از مردم سواد خواندن قران و یا تلفظ صحیح کلمات عربی را نداشته و برخی نیز دسترسی به کتاب مقدس ندارند  و همه می دانیم که قران باید با لفظ صحیح ادا شود لذا چه اشکالی دارد فردی که صدا و لحن خوبی دارد و با صوت زیبایی قران می خواند ، این کار را انجام دهد .

نکته دوم : بر طبق این فتوای آیت الله نورمفیدی که قران خواندن عده ای دیگر برای کسب روزی از قران حرام است ، آیا می توان روزه و نمازهای استیجاری و مداحی ها را نیز حرام دانست چرا که برخی ها از این طریق امرار معیشت می کنند .

نکته سوم : طبق این گفته آیت الله نورمفیدی که مردم خودشان بر سر خاک عزیزانشان قران بخوانند ، پس باید خودشان نیز برای مردگانشان مداحی و مرثیه سرایی کنند و روزه و نماز های قضا را بجا بیاورند چون انجام این کار توسط دیگران کاسبی به شمار می رود .

نکته چهارم : همه ما نیک می دانیم که دادن صله توسط ائمه اطهار و بزرگان دین ما به برخی اقشار نظیر شعرا امری پذیرفته شده و مطلوب تلقی می شد ، حال چرا دادن صله برای خواندن قران سر قبور مسلمین باید مذمت و حرام محسوب شود ؟

نکته پنجم : در سوره واقعه، آیه ۷۹ آمده است که "آن را نباید لمس کرد، مگر پاک شدگان" بدون غلاف و پوش جداگانه براى شخص جنب و بى وضوء مس قرآن جایز نیست لذا  اگر کسی که به قبرستان رفته و از روى مصحف شریف بخواند وضوء داشتن برای لمس کلمات واجب است اما در حالت جنابت،حيض ونفاس لمس نمودن وتلاوت قرآن از روى مصحف روا نيست، لذا باید در شرایط فعلی چنین وضعیتهایی را هم در نظر داشته باشیم .

نکته ششم : در دوره ای که بیکاری و فشار اقتصادی به اوج رسیده و در آوردن نون زندگی و دادن خرج زن و بچه سخت شده ، چه اشکالی دارد که برخی افراد که شرایط خواندن و تکریم کتاب مقدس را دارند ، در قبرستان ها به مردمی که خود شرایط خواندن قران ندارند ، خدمات اینچنینی بدهند ؟ اگر هم غرض خطیب جمعه گرگان این بود که با خواندن قران توسط خود فرد ، خرج مردم کمتر شود باید گفت که در مقابل هزینه هایی که اداره اوقاف بابت خرج کفن و دفن و قبر از میت می گیرد ، این مبلغ چیزی نیست و خوب است ایشان به ساماندهی چنین هزینه های گزافی بپردازد که باعث ناراحتی مردم شده است .

نکته هفتم : در ایامی که تهاجم فرهنگی برای کمرنگ شدن اثر قران و اعمال مذهبی و دینی فزونی یافته ، چه لزومی دارد که با تکرار چنین سخنانی از اندک تتمه تلاوت قران در قبور مسلمین نیز انتقاد کنیم چه اینکه در گوشه و کنار شاهد نواختن گیتار و ویلن بر سر مزار هستیم که این آسیب ها در خلا تلاوت قران پیش می آید . 

نظر مراجع :

سوال : آیا می‌توان مبلغی را به عنوان دستمزد به فردی داد تا برای اموات مان قرآن بخواند؟ آیا آن فرد می‌تواند گرفتن دستمزد را شرط خواندن قرآن کند؟

آیت‌الله  العظمی صافی گلپایگانی : مزد گرفتن قرآن خوان مانعی ندارد ولی چنانچه او قربه الی الله قرآن بخواند و شما هم قربه الی الله وجه بدهید بهتر است.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: اجرت گرفتن در مقابل عملی که بر او واجب نیست مثل روضه یا قرآن یا استخاره یا دعا برای غیر ظاهرا اشکالی ندارد.

آیت‌الله تبریزی: اجرت گرفتن و اجیر شدن بر قرائت قرآن مانعی ندارد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی:  گرفتن اجرت در برابر تلاوت قرآن اشکالی ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: اشکالی ندارد.

حرف آخر

با توجه به نظر علمای دین می‌توان این‌طور جمع‌بندی کرد: پولی را که مداحان برای مداحی یا روضه‌خوانان برای ذکر مسائل دینی می‌گیرند اشکالی ندارد ولی نباید از آنچه که عرف است بیشتر باشد. ضمن این که اجیر کردن کسی برای خواندن نماز قضا و گرفتن روزه و پرداخت دستمزد به او هم بلامانع است.گلستان ما

انتهای پیام /