به گزارش پایگاه عدالت خواهان"این مقاله به بررسی مسئلۀ وجودشناسانة ارزش هنر در فلسفة نلسون گودمن می پردازد، به عبارت دیگر، این مسئله که ’طبق نظریۀ شناخت گرایی گودمن، روابط میان ویژگی (های) ارزشمند یک اثر هنری با خود آن اثر از چه نوع است؛ در وهلة اول، از طریق بررسیِ (1) انواع روابط میان ویژگی های ارزشمند اشیاء با خود آنها، (2) انواع روابط میان ویژگیهای ارزشمند آثار هنری با خود آثار، و (3) موضع گودمن دربارة مسئلة دستوری ارزش هنر، مقدمات حل مسئلة فوق را فراهم می کند. و در وهلة بعد، معلوم می سازد که گرچه گودمن در مسئلة دستوریِ ارزش هنر یک شناخت گرا شمرده
می شود، و موضع شناخت گرایی در مسئله ی وجودشناسانة، یک موضع ضد ذات گرایانه است، اما چنین نیست که ضدذات گراییِ او دقیقاً واجد همان مؤلفه هایی باشد که شناخت گرایی بدان ها قائل است. گودمن، در این باور که ارزشِ شناختی اسناد شده به هنر، (1) متکثر است و (2) خاص هنر نیست، با شناخت گرایی همقول است. اما در این که این ارزش (3) میان همه ی آثار هنری مشترک است و (4) رابطۀ میان آن با خود آثار از نوعِ درونی است با شناخت گرایی اختلاف دارد. با این حال، این اختلاف که گودمن را به موضع ذات گرایی نزدیک م یکند سبب عدول وی از موضع ضدذاتگرایی نمی شود، زیرا هرچند به اشتراک ارزشِ شناختی در میان همۀ آثار هنری قائل است، اما، این ارزشِ مشترک را خاص هنر نمیداند.
کلیدواژه ها: ارزش؛ مسئلۀ وجودشناسانه؛ ذات گرایی؛ ضدذات گرایی؛ شناخت گرایی
نویسندگان:
علی اکبر احمدی افرمجانی: دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
احمد رحمانیان: مدرس/دانشگاه
فصلنامه حکمت و فلسفه - دوره 12، شماره 47، پاییز 1395.
انتهای پیام/