چاپ صفحه

نوربخش: اجرای خشک و بی‌روح ردیف جذابیتی ندارد/ بوبان: جوان‌ها در بیان موسیقی دچار مشکل هستند

به گزارش پایگاه عدالت خواهانرپرتواری که برای مرحلۀ نهایی شرکت‌کنندگان بخش عود انتخاب شده بود در گروه سنی الف منتخبی از دستگاه ماهور، در گروه سنی ب آوازهای بیات ترک، دشتی، و ابوعطا بود و هیچ شرکت‌کننده‌ای در گروه سنی ج به مرحلۀ نهایی راه نیافته بود.

در بخش آواز، گروه سنی الف آوازهای بیات اصفهان و افشاری، گروه ب دستگاه‌های چهارگاه، همایون، شور و آوازهای بیات ترک و دشتی، و گروه ج دستگاه شور و متعلقات آن، و دستگاه‌های نوا، همایون، چهارگاه برای مرحلۀ نهایی مقابل هیئت داوران اجرا کردند.

نگار بوبان دربارۀ ارزیابی خود از اجراها گفت: سطح تکنیکی بچه‌ها بالاتر رفته و پیشرفت زیادی داشتند، اما اغلب جوان‌ها هنوز هم در بیان موسیقی دچار مشکل هستند. به نظرم بچه‌ها برای اینکه بتوانند در این زمینه موفق‌تر باشند باید گوش موسیقایی آنها در مبحث موسیقی ایرانی و دستگاهی بالا برود.

وی افزود: نکتۀ بعدی رعایت‌کردن در ساززدن آنهاست به‌صورتی که کپی صرف از موسیقی‌های ترکی و عربی نباشد چرا که بیشتر از اینکه موفق شوند راهشان را گم می‌کنند. هنرجویان باید به موسیقی بار بیشتری بدهند تا در تکنیک نوازندگی‌شان آن را به سرانجام برسانند.

او دربارۀ جشنوارۀ موسیقی جوان نیز گفت: جشنوارۀ موسیقی جوان یکی از بهترین جشنواره‌هاست که با توجه به شرایط سختی که وجود دارد، بسیار خوب است که با تداوم حضور داشته و در جهت بهبود خود قدم برداشته است. گستردگی فراخوان، افزایش فعالیت در شبکه‌های ارتباط جمعی و... می‌تواند در جهت پیشرفت جشنواره کمک شایانی کند.

سعید نایب محمدی در مورد ارزیابی اجراها گفت: امسال شاهد کاهش هنرجوها بودیم بطوری که در ردۀ ج شرکت‌کننده‌ای نبود و اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم میان دو ردۀ سنی الف و ب بچه‌های ردۀ سنی ب سطح‌شان بالاتر بود.

وی افزود: برای پیشرفت بهتر است هنرجوها به موسیقی هنریِ عربی و ترکی هم گوش بدهند تا بتوانند درک بهتری از ساز خود داشته باشند. نکتۀ مهم دیگر در یادگیریِ ساز، شناخت موزکالیته است که جزو نقش‌های کلیدی محسوب می‌شود. وقتی تسلط روی آموزش و شناخت و گوش موسیقایی بالا باشد نه‌تنها در عود بلکه جوان‌ها در تمامی سازها نیز موفق خواهند بود.

او دربارۀ جشنوارۀ موسیقی جوان گفت: این جشنواره یک اتفاق موسیقایی و یکی از بهترین فرصت‌هایی است که در اختیار هنرجوها قرار می‌گیرد و مهم‌تر از همه تداوم آن باعث بهترشدنش است.

در سئانس دوم در ساعت دو بعد از ظهر نوبت به اجرای شرکت‌کنندگان بخش آواز رسید. حمید رضا نوربخش، خوانندۀ موسیقی ایرانی و از اعضای هیئت داوران بخش آواز در مورد اجراها گفت: پیش از همه باید بگویم که امسال تعداد آثار زیاد بود، اما با این وجود کیفیت لازمه در آن به‌صورت کافی و رضایت‌آمیز نبود. به طوری که گروه الف و ب نظرم را نسبت به ج بیشتر جلب کردند.

وی افزود: یکی از نقاط ضعفی که به‌طور کلی در تمام افراد وجود داشت توجه صرف به ردیف است، افراد باید بدانند که در کنار ردیف‌ها حتماً باید فن اجرایی را نیز رعایت کنند تا بتوانند اجرای موفقی را داشته باشند. توقع من از اجرا رعایت تمامی نکات است، یعنی صرف اینکه ردیف و جمله‌بندی‌های آن را ارائه کنند کافی نیست. اگر حتی کمی مشکل در جمله‌بندی ردیف باشد این اجرا بیشتر در نظرشان جلوه خواهد کرد. اجرای ردیف خشک و بی‌رنگ و بی‌روح جذابیتی ندارد.

نوربخش در مورد اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: جشنوارۀ جوان یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌هاست که در نوع برگزاری و بالاترین سطحِ داوری، بسیار موفق است.

علی‌اصغر شاه‌زیدی دربارۀ ارزیابی خود از اجراها گفت: در رده‌های سنی الف و ج اجراهای خوب و متوسطی را شاهد بودیم، اما گروه ب آن‌طور که باید نظرم را جلب نکردند. در کل، در مقایسه با سال‌های اخیر، افت کیفیتی وجود دارد.

وی افزود: هنرجوها نباید از تمرین غافل شوند و در این راه مشورت کردن با اساتید را سرلوحۀ کارشان قرار بدهند تا بتوانند موفق ظاهر شوند.

او دربارۀ  این جشنواره گفت: جشنوارۀ موسیقی جوان قدرت لازم را دارد و بسیار در این سال‌ها موفق بوده است. این جشنواره به‌صورت کامل شناخته‌شده است و روز به روز نیز بر قدرتش افزوده می‌شود.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت انجمن موسیقی ایران، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد./فارس

انتهای پیام/