چاپ صفحه

گاهی اثرگذاری تحریر از شعر هم بیشتر است/ اگر بخواهیم از موسیقی درآمد کسب کنیم، وصل نمی‌شویم

به گزارش پایگاه عدالت خواهان"رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» میزبان محمد رئوف قنبری پیشکسوت مدرس آواز بود. وی در ابتدای برنامه در تعریف آواز گفت: صوت یا صدا که به طور مدون و دارای تحریر باشد آواز است. ما تحریر، حالت و تکیه را به این خاطر می خواهیم تا حنجره هنرجویان تقویت شود.

قنبری ادامه داد: تحریر، آواز را جلا می دهد و شیرین می کند. گاهی اثرگذاری تحریر از شعر هم بیشتر است. بعضی از اشعار خوانده می شوند که آنقدر غنی هستند که به تحریر نیاز ندارند.
این استاد آواز و ردیف دان یادآور شد: من مکاتب را قبول ندارم و گاهی به دلیل پایتخت بودن اصفهان و گاه به دلیل پایتخت بودن تبریز و ... برخی مکاتب پررنگ می شده اند.

وی افزود: بنده از سه نفر که مرجع بوده اند مثل استاد امیری فلاح، استاد حاتم عسگری فراهانی و استاد علی داور آموخته ام. پدر من مفسر مثنوی و خواننده محلی بود و هر صبح بعد از نماز، مثنوی می خواند. اینها نیز در ذهن من نقش بسته است و پدرم از من می خواست هر روز یک صفحه مثنوی بنویسم.

قنبری که پرورش هنرمندانی چون سالار عقیلی، حمیدرضا گلشن، دکتر مسعود مولوی و اسلام امینی را در کارنامه دارد، درباره کم شدن آواز در بین خوانندگان و افزایش رویکرد به تصنیف تأکید کرد: هنوز وقتی پای موسیقی اصیل وسط می آید، مردم به ذوق و شوق می آیند. به نظر من موسیقی را باید در جوار کار ادامه داد. اگر بخواهیم از موسیقی درآمد کسب کنیم، وصل نمی شویم و موسیقی مان درست از آب درنمی آید.

این استاد آواز و ردیف دان درباره شباهت نحوه خوانندگی اش با استاد قوامی گفت: من تا به حال ایشان را ندیده ام و شاگردی اش را هم نکرده ام. ایشان اعجوبه ای در آواز بودند اما خیلی خوشحالم که اکثرا تایید می کنند که من اگر از ایشان تقلید می کنم هم این اتفاق به درستی رخ می دهد.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود./فارس

انتهای پیام/